X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
اولین چیزی که با شنیدن واژه خشت به ذهن هر فردی می‌رسد، خشت‌های گلی است که در قدیم در ساخت‌ها از آن استفاده می‌شد. در گذشته با استفاده از گل و خاک رس، خشت‌هایی ساخته می‌شد که با استفاده از آن خانه‌های قدیمی را می‌ساختند. خشت‌ها مانند اجر روی هم قرار گرفته و یک بنای زیبا را شکل می‌دادند. فرش خشتی، یکی از اصیل‌ترین و پرطرفدارترین طرح فرش ایرانی است. در فرش خشتی می‌بینیم که خشت‌ها بصورت قاب‌هایی با طرح‌های متنوع و زیبا کنار هم قرار گرفته‌اند، دقیقا مانند خشت‌های روی هم، در ساختن خانه‌های قدیمی. این خود نشان‌دهنده قدمت فرش خشتی است که به دلیل زیبایی خاص خود، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. در طرح خشتی از نقش‌های هندسی شبیه به خشت استفاده می‌شود. این نقش‌های هندسی که به صورت‌های مختلفی هستند در کنار هم قرار گرفته و طرح فرش را شکل می‌دهند و نام طرح فرش خشتی به همین دلیل از نام خشت گرفته شده است. علت محبوبیت فرش خشتی استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در آن است هر مربع طرح خاصی دارد که با رنگ و طرح منحصر بفرد تهیه می‌شود. همچنین، الیافی که در تهیه فرش خشتی بکار برده می‌شود، کیفیت بالایی داشته و این باعث می‌شود که فرش خشتی از کیفیت و مقاومت بالایی در مقابل پوسیدگی و آسیب دیدگی برخوردار باشد. به طوری که این فرش‌ها را می‌توان بدون هیچ آسیبی حتی هزاران سال نگه داشت. دلیل دیگر محبوبیت این فرش، این است که طرح فرش‌های خشتی، هم اقتباسی است و هم غیر اقتباسی، که این امر باعث می‌شود افراد با سلیقه‌های مختلف بتوانند فرش دلخواه خود را تهیه کنند.
محبوب‌ترین مدل‌های فرش خشتی
طرح شکارگاه: داستانی که پشت این طرح است بسیار جالب بوده و همین امر سبب زیبایی این فرش شده است. ویژگی مهم طرح شکارگاه خشتی این است که بسیار شلوغ  و مملو از نقش و نگار است. از رنگ‌های کلاسیک در آن استفاده می‌شود و تراکم ان 700 شانه است.
طرح کژال: کژال نیز یکی از شلوغ ترین طرح‌های فرش خشتی است. دسته گل‌های داخل هر قاب بسیار ظریف هستند اما چون هر طرح قاب از طرح قاب کناری جدا شده است باعث بوجود آمدن کنتراست بالا در زمینه فرش شده است.
طرح باغ ارم: معروف‌ترین طرح فرش خشتی، طرح باغ ارم است. در این طرح بیشتر از رنگ فیروزه‌ای استفاده می‌شود. در کاشان در تراکم 700 و 1000 شانه تولید می‌شود. این فرش حاشیه نداشته و کل آن را قاب‌هایی با گلدان‌های زیبا پر کرده است.
طرح باغ فین: این طرح جزو مدرن‌ترین طرح فرش خشتی است. داخل هر قاب گلدان‌ها و محراب‌هایی با طرح زیبا طراحی شده است. ویژگی مهم این طرح یکدست بودن زمینه آن است. چرا که تمامی قاب‌ها با همان رنگ طرح پس زمینه بافته می‌شوند به همین خاطر در نگاه اول تنها الگوی داخل هر قاب به چشم می‌خورد که به زیبایی هر چه تمام در پس زمینه طراحی شده است.
طرح خانه رویایی: طرح خانه رویایی تراکم بالایی داشته  ودر آن لچک و ترنج دیده می‌شود. بیشتر خشت‌ها در قسمت لچک هستند و با رنگ‌هایی متناسب پس زمینه بافته می‌شوند به همین خاطر کنتراست بالایی ندارد. در این فرش از بته جقه نیز استفاده می‌شود.
طرح آذین: طرح آذین جدیدترین و مدرن‌ترین طرح فرش خشتی است. در میانه گل فرش از خشت استفاده شده است که گاهی ممکن است این پنجره‌ها همپوشانی نیز داشته باشند. طراحی آذین مدرن بوده و سطح فرش خلوت‌تر بوده و جزییات کمتری دارد. این طرح تراکم 1200 شانه دارد و به صورت گل برجسته بافته می‌شود.
طرح باغ همایون: طرح‌های این فرش بسیار زیبا و ظریف هستند و تراکم آن 1500 شانه است. در این مدل، نقش ترنج به چشم می‌خورد و تمرکز خشت‌ها در مرکز فرش است که به صورت گلدان‌های زیبایی طراحی شده است.
طرح پیچک: طرح پیچک مناسب افرادی است که فرش خشتی را می‌پسندند، اما خواهان طرح‌های خلوت هستند. این طرح به دلیل بافت زیبا اما خلوت و طراحی نسبتا معمول آن، مناسب بسیاری از خانه‌ها است. در این فرش الگوی قابی کمتر به چشم می‌خورد، به همین خاطر می‌توان گفت طرح پیچک ترکیبی از طرح افشان و خشتی است. تراکم این فرش 1200 شانه و 700 شانه است.
طبیعی است که هر کسی با دیدن این طرح‌های زیبا در فرش خواهان آن فرش می‌شود. به همین خاطر است که فرش خشتی محبوب‌ترین فرش ایرانی است. البته نه تنها در ایران بلکه در کل جهان، تمامی کسانی که به فرش علاقمند هستند با دیدن طرح‌های فرش خشتی طرفدار آن می‌شوند.



پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam