X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
آشنایی با طرح لچک ترنج در فرش
همان‌طور که می‌دانید فرش نماد زیبایی یک خانه است و هیچ خانه‌ای نیست که در آن از یک قالی یا فرش بعنوان دکوراسیون استفاده نشود. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود یک فرش بعنوان نماد زیبایی و دکوراسیون در خانه استفاده شود، طرح‌ها و نقش‌هایی است که در آن بکار رفته است. در واقع طرح یک فرش ایرانی، نماد سنت ایرانی است. طرح لچک ترنج یک طرح بسیار زیبا و معروف ایرانی است که بیشتر در فرش‌های دستباف به چشم می‌خورد. این طرح از زمان شاه عباس در کشور ایران رواج پیدا کرد و به دلیل زیبایی و خاص بودن طرح آن، رفته رفته طرفداران بیشتری پیدا کرد. در این مقاله سعی داریم بیشتر در مورد جزییات فرش لچک و ترنج صحبت کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.
لچک چیست؟
لچک به معنی گوشه است و در فرش، اصطلاحا به گوشه و جای قرارگیری طرح، در آن گوشه لچک گفته می‌شود. به عبارت دیگر، یک چهارم از قسمت میانی فرش که می‌تواند شبیه به گوشه‌های دیگر باشد یا طرح آن متفاوت باشد، لچک نام دارد. این طرح، هم در فرش دستباف و هم در فرش ماشینی قابل اجرا است.
ترنج چیست؟
ترنج در معنای لغوی همان میوه‌ی بالنگ است. اما در فرشبافی به فضای مشخصی که درون آن طرح‌هایی به شکل دایره و لوزی و نوار طراحی شده است را ترنج می‌گویند. نقش ترنج به صورت اسلیمی، ختایی و ... است که باعث جداسازی فضای ترنج از دیگر فضاها می‌شود که به مانند یک مدال در مرکز فرش قرار می‌گیرد و زیبایی فرش را دوچندان می‌کند. اندازه ترنج در فرش‌های مختلف متفاوت است. بعنوان مثال در فرش‌های اصفهان و کاشان اندازه ترنج کوچک و در فرش‌های هریس و مشهد اندازه ترنج بزرگتر است. همچنین در برخی فرش‌ها می‌بینید که چندین ترنج در یک ترنج بزرگتر طراحی شده است که به این طرح، ترنج تودرتو یا کاسه‌نیم‌کاسه می‌گویند.
لچک ترنج چیست؟
طرح لچک ترنج یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین طرح قالی است. لچک معمولا با طرح ترنج هماهنگ می‌شود که به آن لچک ترنج می‌گویند. منشا اصلی آن، طرح حوض‌های قدیمی است که در واقع طرح‌هایی که در گوشه‌ها زده می‌شود لچک و طرح مرکزی که می‌تواند دایره‌ای یا لوزی و هندسی با نقش گل و پرندگان و ... باشد ترنج نامیده می‌شود.
انواع طرح لچک و ترنج
طرح‌های لچک و ترنج در فرش‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از لچک‌ها و ترنج‌ها نیز می‌توانند در طرح‌های مختلف اجرا شوند. انواع طرح لچک عبارتند از؛ لچک تودرتو، لچک مداخل، لچک مداخل کنگره‌ای، لچک چهارترنج، لچک طره‌ای، لچک قرینه، لچک ترنج ساده و لچک ترنج سبک محتشم و ... و انواع طرح ترنج عبارتند از؛ ترنج هندسی، ترنج تودرتو، ترنج دوگانه، ترنج سه‌گانه، ترنج بیرونی، ترنج میانی، گل ترنج، برگ ترنج، سر ترنج، ته ترنج و ... . گذشته از طرح هر یک از این ترنج و لچک‌ها، خود طرح لچک ترنج در انواع فرش، به صورت‌های مختلفی اجرا می‌شود. در نوعی، لچک و ترنج ساده به صورت بافت معمولی در فرش دیده می‌شود، در یک طرح دیگر قالی فقط دارای ترنج است که به آن طرح ترنجدار می‌گویند و در یک طرح دیگر فقط طرح لچک کار شده و ترنج کار نشده است. طرح ترنج نیز به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود. طرح اول، طرح ترنج هندسی با طرح هندسی است. این طرح زمینه‌ای ساده اما گوشه‌های شلوغی دارد که سادگی و شلوغی گوشه‌ها می‌تواند باعث چشم‌نوازی آن شود. حاشیه‌ها در این طرح، برای ترنج که در مرکز قرار دارد، بصورت یک قاب عمل می‌کنند و آن را در برمی‌گیرند. معروف ترین این طرح، فرش آباده است. طرح دوم، طرح ترنج هندسی در طراحی سراسری است که در زمینه ترنج، طرح‌های کوچک و ظریفی وجود دارد که گاه منظم و گاه نامنظمند و همین طرح‌ها، بر زیبایی فرش می‌افزایند. این طرح معمولا در فرش‌های روستایی به چشم می‌خورد. طرح سوم، طرح ترنج هندسی تکرارشونده است که در این طرح، ترنج با الگوی خاصی تکرار می‌شود. این طرح هم بیشتر در فرش‌های قشقایی شیراز، قفقاز و کرد به چشم می‌خورد.
اکنون بطور کامل با مفهوم لچک و ترنج آشنا شده‌اید.این طرح، هم در فرش ماشینی و هم در فرش دستباف قابل اجرا است. البته شیوه دارکشی فرش ماشینی با فرش دستباف تفاوت‌هایی دارد و همینطور قیمت فرش دستباف این طرح با فرش ماشینی آن متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با سلیقه خود و متناسب با طراحی دکوراسیون خانه طرح‌ها و نوع‌های مختلفی از این فرش زیبا را تهیه کنید.




پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam