X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
رنگرزی چیست؟
رنگرزی برای تابلو فرش یکی از مهم ترین مراحل است چون کیفیت فرش بافته شده تا حد زیادی به کیفیت و دقتی که در رنگرزی بکار برده می‌شود بستگی دارد. کلمه رنگرزی در واقع به عمل رنگ کردن نخ‌های خام و به دست آوردن طیف رنگی که در تابلو فرش وجود دارد گفته می‌شود.


وزن نخ‌ها:
هر تابلو فرش طیف رنگ‌های مخصوص خود را دارد و برای بافتن یک تابلو فرش باید طیف رنگی نخ‌های آن را بدست آورد. بسته به جزییات طرح تابلو فرش، هر تابلو فرشی می‌تواند تعداد رنگ 30 الی 180 رنگ داشته باشد. از طرفی هر رنگ نخ به کار برده شده داخل هر تابلو فرش ممکن است وزن متفاوتی نسبت به رنگ دیگر داشته باشد که در رنگرزی باید به مقدار وزن آن دقت کرد. قبل از رنگرزی ابتدا نقشه تابلو فرش توسط طراح، طراحی می‌شود. با استفاده از رجشمار و ابعاد درخواستی برای تابلو فرش و همچنین نرم افزار مخصوصی برای کدبندی تابلو فرش، رنگ‌های تابلو فرش و وزن آن‌ها استخراج می‌شود. در یک جدول رنگ‌ها کنار یکدیگر به ترتیب پررنگ به کم‌رنگ یا بر عکس قرار می‌گیرند که به آن طیف رنگی گفته می‌شود. داشتن طیف رنگی به رنگرز کمک می‌کند تا راحت‌تر رنگ‌ها را تهیه کند. در جدولی دیگر کد هر رنگ و وزن مورد نیاز از آن رنگ درج شده است که این جدول هم به رنگرز برای تهیه نخ با وزن مورد نیاز کمک می‌کند. نخ‌های خام داخل بازار عمدتا دارای 5 وزن 200گرم، 100گرم، 50گرم، 25گرم و 10 گرم هستند. برای مثال در دو جدول گفته شده مثلا رنگ شماره 6 ام دارای وزن 35 گرم است پس برای آن از یک کلاف 25 گرمی و یک کلاف 10 گرمی استفاده می‌شود. در مثالی دیگر رنگ شماره 7 ام 42 گرم است پس یک کلاف 25 گرمی و دو کلاف 10 گرمی استفاده می‌شود که 3 گرم اضافه رنگرزی می‌شود. کلاف ها داخل محلول انداخته می‌شوند تا رنگ مد نظر با وزن 35 گرم بدست آید. البته برای نخ‌های ابریشم که گران‌تر هستند این روش کارآمد نیست و  مثلا اگر نخ ابریشمی داخل جدول با وزن 38 گرم درج شده بود همان 38 گرم را قبل از رنگرزی اندازه گیری کرده و داخل محلول می‌ریزند و بصورت کلافی نیست. بعد از اماده سازی نخ‌ها متناسب با وزن و شماره درج شده آن در جدول، رنگرزی شروع می‌شود.
رنگرزی:
در ابتدا نخ‌های رنگی به صورت سفید و در اصطلاح خام در بازار بفروش می‌رسند. رنگرز باید این نخ‌ها را تهیه کرده و بنابر مقدار هر رنگ در تابلو فرش و طیف رنگی آن، نخ را آماده سازی کند.
کلاف‌های نخ در دیگ یا قابلمه‌ی آب جوش که در آن مواد شیمیایی رنگزا ریخته شده قرار گرفته و تا زمان معینی مثلا نیم ساعت به جوش می‌ایند.
جوشانده شدن نخ‌ها داخل دیگ باعث رنگی شدن کلاف نخی می‌شود.


در پایان نخ‌ها را بعد از زمان مشخص شده از دیگ آب جوش در آورده و در محوطه‌ای در هوای آزاد یا توسط خشک کن خشک می‌کنند. بعد از خشک شدن عمل رنگرزی به پایان می‌رسد.


  برای سهولت کار برای بافنده نخ‌ها با دستگاهی گلوله و توپکی می‌شوند و شماره هر کدام روی آن‌ها قرار می‌گیرد و تحویل بافنده می‌شود تا با استفاده از نقشه طرح، جدول طیف رنگی و شماره هر کدام از نخ‌ها شروع به بافتن تابلو فرش کند.


 کیفیت نخ رنگ شده باید بگونه‌ای باشد که بعد از خشک شدن در مقابل نور و شستشو مقاوم باشد و رنگش از بین نرود. این کیفیت کاملا به زمانی که صرف جوشیدن الیاف در محلول رنگی می‌شود، به موادی شیمیایی رنگزایی که در آن استفاده می‌شود و همچنین به کیفیت الیاف خامی که از بازار تهیه شده بستگی دارد.

مرحله رنگرزی از مهم ترین و حساس ترین مراحل تهیه تابلو فرش است بنابراین باید یک رنگرز کاربلد و ماهر این کار را انجام دهد تا طرح تابلو فرش به خوبی نمایان شود.




پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam