X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
ابزار مورد نیاز قالیبافی:
همانطور که وجود هر کدام از لوازم قالیبافی در بافت مهم است، استفاده‌ی نابجا از آن هم ممکن است به بافت قالی آسیب بزند، بنابراین در تهیه و استفاده از هرکدام از اجزا باید دقت کافی به عمل آید.
لوازم مورد نیاز در قالیبافی عبارتند از؛ شانه (دفتین یا دفه)، سیخ پود‌کشی، قیچی قالیبافی، چاقوی قالیبافی، دار قالی و نقشه قالی که در مورد هر کدام در پایین توضیح داده شده است.
1-شانه یا دفتین یا دفه:
در منطقه و گویش‌های مختلف، آن را با اسم‌های مختلفی مانند دفه، دفتین، کرکیت، کلوزار و دستوک به کار می‌برند. اما بیشتر به اسم دفه رایج است. جنس دسته آن ممکن است چوبی یا فلزی باشد و جنس تیغه‌های آن فلزی است. برای کوبیدن و محکم کردن تارها از آن استفاده می‌شود، به این صورت که قسمت جلوی تیغه‌ها باریک‌تر و تیزتر هستند و براحتی داخل تارها می‌رود.
دفه در اندازه و وزن‌های مختلفی، بنا به منطقه‌های مختلف ساخته می‌شود. اندازه‌ی بزرگتر آن در وزن 2 کیلوگرم که اصطلاحا به آن دودستی می‌گویند و اندازه‌ی کوچک آن در وزن نیم کیلوگرم است، که به آن یک‌دستی گویند. معمولا وقتی قالی به نیم برسد و تعداد گره‌ها افزایش یابد از دفه دودستی برای محکم کردن پود و گره استفاده می‌شود. دفه‌های سنگین و بزرگ بیشتر در اصفهان و دفه‌های کوچک و سبک بیشتر در تبریز استفاده می‌شوند.
2-سیخ پودکشی:
برای کشیدن تارهای پود از آن استفاده می‌شود. طول آن حدود 50 الی 70 سانتی‌متر است و نوک آن به شکل قلاب است. گاها یک سوراخ هم در نوک آن وجود دارد تا پود را از داخل آن عبور داده و از لابلای تار‌های فرش بکشند. جنس آن از آلیاژ نرم و انعطاف پذیر است و براحتی از لابلای تار عبور می‌کند.

3-قیچی:

برای بریدن پرزهای اضافی بعد از یک یا دو رج گره زدن و پرداخت آن، می‌باشد. قیچی باید تیز و بران باشد.  در دو نوع  فارسی‌باف و ترکی‌باف وجود دارد که اشکال مختلفی دارند اما کاربرد آنها یکسان است.

4-دار قالی:
دار قالی اجزا و انواع مختلفی دارد. به مقاله  انواع دار و اجزای آن بروید تا با دار قالیبافی بیشتر آشنا شوید.



5-چاقوی قالیبافی:
برای بریدن نخ هنگام گره زدن از چاقوی قالیبافی استفاده می‌شود. چون گره‌های فارسی و ترکی متفاوت هستند، چاقو نیز در دو نوع کاردک و قلاب ساخته می‌شود که نوع کاردک آن برای گره فارسی و نوع قلاب آن برای گره ترکی استفاده می‌شود.
6-نقشه قالی:
طراحان و نقشه پردازان طرحی روی کاغذ شطرنجی طراحی می‌کنند که به آن نقشه قالیبافی می‌گویند. ابتدا باید عدد رجشمار و ابعاد نقشه مشخص شود و سپس طراحی آغاز گردد. گاهی از الگو به عنوان نقشه استفاده می‌شود. الگو به عبارتی یک چهارم قالی بافته شده است که به عنوان نقشه در اختیار بافندگان قرارمیگیرد.


پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam