X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
نکات مهم در مورد پشم

میخواهیم در این مقاله در مورد پشم صحبت کنیم، خواص فیزیکی پشم، کاربردهاش و انواع و کیفیتش رو بررسی کنیم.
یک تعریف علمی از پشم اینه که پشم یک لیف از جنس پروتئین هست که بر روی پوست گوسفند میروید و بهترین لیف برای استفاده در پرز قالی میباشد. باید در نظر داشته باشید که کرک با پشم فرق داره و در واقع کرک موی بدن بز و شتر هست که تفاوت زیادی با پشم داره و اصلا مناسب استفاده در پرز قالی نیست.
 

اولین چیزی که میشه در مورد پشم صحبت کرد اینه که پشم چطوری بدست میاد. در واقع پشم در دوحالت تهیه میشه، حالت اول پشم زنده و حالت دوم پشم غیر زنده.

 

پشم زنده پشمی هست که از بدن گوسفند زنده با استفاده از قیچی یا ماشین جدا میشه و پشم مرده از پوست لاشه گوسفند بدست میاد. حالا اگر قرار باشه که پشم رو از پوست لاشه حیون جدا کنیم، دو روش داریم اولی با استفاده از قیچی یا ماشین هست و روش دوم استفاده از مواد شیمیایی مثل اهک.
از اونجایی که ما در آرتافرش به دنبال مواد اولیه بافت فرش هستیم، میخواییم پشم رو از لحاظ کیفیت در بافت فرش و تابلوفرش بررسی کنیم.
کیفیت پشم از چهار لحاظ قابل بررسی هست، اولی سایز یا قطر الیاف یا همون ضخامت تارهای موی گوسفند و دومی رنگ پشم و سومی نژاد گوسفندی که پشم ازش گرفته شده و آخری زمان چینش پشم هست.
در کل میشه گفت که هرچی ضخامت تارهای پشم کمتر باشه، پشم باکیفیت تر و لطیفتر هست و بهتر و از اونجایی که لطافت پشم گوسفند در نواحی مختلف بدن گوسفند فرق میکنه باید قسمت های مختلف بدن گوسفند رو از لحاظ پشم دهی بررسی کنیم.
لطفا شکل زیر رو ببینید


در شکل بالا هر چه یک ناحیه سبزتر باشد یعنی پشم بهتری دارد و هرچه قرمزتر باشد یعنی پشم نامرغوبتر است. بهترین پشم از شانه و پهلوی گوسفند بدست می آید.
مورد دوم در کیفیت پشم، رنگ پشم هست. هرچه پشم رنگ روشنتری داشته باشه کیفیت بهتری داره. دلیلش هم اینه که پشم با رنگ روشن رو میشه به هر رنگی تغییر داد و رنگرزی کرد ولی پشم تیره رنگ رو نمیشه به هر رنگی رنگرزی کرد.
 

مورد سوم هم نژاد گوسفند هست. نژاد گوسفند در کیفیت پشم تاثیر مستقیم داره و گوسفندان مناطق مختلف یک کشور هم باهم در کیفیت پشم متفاوت هستند. مثلا در ایران بهترین پشم برای قالی بافی از گوسفندان مناطق بلوچستان و خراسان و خوزستان و کرمانشاه بدست میاد. گوسفدان نژاد مرینوس که تو استرالیا پرورش داده میشن هم معروفترین نژاد برای پشم تابلوفرش بحساب میان چون پشمشون کیفیت و ظرافت بالایی داره و برای کارهای ریزبافت بسیار مناسب هست.

 

آخرین مورد زمان چینش پشم هست که در اکثر مواقع به دو دسته بهاره و پاییزه دسته بندی میشه. اگر پشم گوسفند در بهار چیده بشه پشمش میشه بهاره و اگر در پاییز چیده بشه میشه پاییزه. پشم پاییزه کیفیت بالاتری نسبت به پشم بهاره داره.

اگر قصد خرید پشم یا نخ پشمی دارید حتما یک قسمت از اون رو روی شعله قرار بدید. در این حالت نباید پشم ذوب بشه و باید پشم کز بخوره و بوی پر یا موی سوخته بده واگر بوی پلاستیک سوخته داد متاسفانه باید بگم که فروشنده  داره سرتون کلاه میزاره.





پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam