X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
اجزای مختلف طرح فرش لچک ترنج
معمولا فردی که اصلا از فرش سر در نمیاره، طرح قالی رو به صورت یک طرح یکپارچه میبینه ولی اهل فن طرح قالی رو بصورت تیکه هایی جدا از هم میبینند و برای هر قسمت یک اسمی انتخاب میکنن. اگر در ادامه با آرتافرش همراه باشید با این قسمت ها بصورت مختصر آشنا خواهیم شد. قبل از شروع کار به طرح زیر توجه کنید تا بریم سراغ بحث اصلی.
 

در دید اول ما طرح قالی رو به دو قسمت متن و حاشیه تقسیم میکنیم. تا اینجا آسون هست. اگر به شکل زیر توجه کنید ، متن رو با رنگ آبی و حاشیه رو با رنگ قرمز مشخص کردیم.
 

تمامی اجزایی که در قسمت قرمز هستند جزء حاشیه فرش و تمامی اجزایی که در قسمت آبی هستند اجزای متن طرح هستند.
حالا وقتشه که اجزای تشکیل دهنده حاشیه و متن رو بررسی کنیم.

اول از حاشیه شروع میکنم. حاشیه یک فرش از دو جزء تشکیل میشه، اولی حاشیه پهن یا حاشیه اصلی و دومی طره. البته معمولا در حاشیه یک فرش بیش از یک طره وجود داره (در ساده ترین حالت دو طره وجود داره) ولی حاشیه پهن یا حاشیه اصلی یه دونه بیشتر نیست.
یک اصطلاح دیگه داریم به اسم میل یا حمیل؛ میل یا حمیل به هر خط راستی که در حاشیه فرش بصورت سرتاسری کشیده شده میل یا حمیل گفته میشه. مثلا در شکل زیر هشت حمیل وجود داره.
 برای فهم بهتر به شکل زیر توجه کنید.

 
تصویر فوق گوشه بالا سمت چپ یک فرش رو نشون میده. در تصویر سمت چپ (قسمت A) راه راه های رنگی رو میبینید. هر کدوم از این راه راه ها یک طره هستند. پس ما در این تصویر 6 طره رو میبینیم که سه تا سه تا به هم وصل هستند. تصویر سمت راستی (قسمت B) هم حاشیه اصلی رو با رنگهای قرمز وآبی بصورت زیگزاگ نشون میده. در واقع در قسمت B هم بخش آبی و هم بخش قرمز جرء حاشیه اصلی یا حاشیه پهن محسوب میشن.

خوب حالا بریم سراغ یک اصطلاح دیگه؛ قبلا گفتیم که در تصویر فوق 6 طره داریم که سه تا سه تا به هم وصل هستند. در بین این طره ها ، سه طره ما بین حاشیه اصلی و متن فرش هستند رو طره های داخلی و سه طره دیگه که در بیرونی ترین قسمت فرش قرار دارند رو طره های خارجی نام گزاری میکنند.

دیگه بهتره زیاد حاشیه نریم و بریم سراغ اصل مطلب. متن فرش هم مثل حاشیه فرش از اجزایی تشکیل شده که در شکل زیر براتون نمایش دادیم. اجزای اصلی متن فرش، ترنج و لچک هستند.

 
در شکل فرق لچک ها رو با رنگ قرمز و ترنج رو با رنگ آبی مشخص کردیم. قسمت سبز رنگ هم متن اصلی فرش هست که بعضا زمینه فرش هم بهش گفته میشه. دو شکل کوچیک هم در دو طرف ترنج ممکنه وجود داشته باشه که بهشون سرترنج گفته میشه.
در کل میشه گفت مهمترین قسمت این نوع فرشها، ترنجشون هست که باید خوب به چشم بیاد.

خود ترنج میتونه شکلهای هندسی مختلفی داشته باشه مثلا لوزی یا مربع یا بیضی و یا دایره باشه. بعضی از اهل فن، فرشهایی که ترنجشون به شکل دایره هست رو شمسه مینامند چون معتقد هستند که از شکل خورشید الهام گرفته شده. شمس در عربی به معنی خورشید هست.





پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam